Bioscopen doen het goed in slechte economische tijden. Nu de economie aantrekt, voorspelt dat weinig goeds. Nog los van Netflix.

Het miezerige weer én het feit dat de feestdagen midden in de week vielen en niet in het weekend hielpen de Nederlandse bioscoopwereld alsnog aan een heel aardig 2013. De omzet kwam op zo’n 249 miljoen uit, 2 procent meer dan in 2012.

Weinig branches noteren zo’n groei in barre tijden, maar de bioscoopbusiness is juist anticyclisch: een bioscoopje pakken is een goedkoop avondje uit en wordt populairder als het tegenzit. In het crisisjaar 2009 steeg de omzet van de branche nota bene met 20 procent tot toen 200 miljoen euro.

Twee Nederlandse kaskrakers

Inmiddels gaat in de branche dus zo’n kwart miljard om. Mede door duurdere kaartjes; voor 3D-films rekenen exploitanten hogere prijzen. Het aantal bezoekers steeg vorig jaar nog marginaal van 30,6 naar 30,8 miljoen.

Met dank aan enkele kaskrakers, waaronder twee Nederlandse films: Verliefd op Ibiza en de Nieuwe Wildernis trokken elk rond de 700.000 bezoekers en haalden de top-5 van best bekeken films.

Populairste films 2013
1. Despicable Me, 914.893 bezoekers
2. The Hobbit, 777.553
3. Verliefd op Ibiza, 714.853
4. Hunger Games, 682.136
5. Nieuwe Wildernis, 688.158

De grote exploitanten met hun grote complexen doen het het best. Zij blijven ook investeren. Zo krijgt Utrecht dit jaar een nieuw bioscoopcentrum, opgezet door het familiebedrijf Wolff. Na Pathé en JT zijn zij volgens Het Financieele Dagblad de derde exploitant van Nederland.

Concurrentie van Netflix

Het is de vraag om de goeie jaren voor de branche nu doorzetten: de economie trekt licht aan en een nieuwe concurrent heeft zich gemeld: Netflix.

Die strijdt niet zozeer om de nieuwe films - want daar blijft de bioscoop heer en meester - alswel om de kijktijd. Tel daar ook de andere initatieven voor kijken op afroep bij op: de kabelaars en KPN. Plus RTL, dat eind vorig jaar de activiteiten van Videoland voor televisie op afroep overnam.

Tegelijkertijd heeft de bioscoop alle stormen doorstaan: van de komst van de televisie tot die van de videotheek. Grote exploitaten geloven heilig in hun fraaie complexen met volop keuze, luxe stoelen en perfect beeld en geluid; de kleintjes moeten misschien wel vrezen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl